Välkommen in!


Här kan man läsa om mina inredningsplaner och drömmar, se bilder från vårt hem och ta del av en hemmamammas ljuvliga vedermödor.

fredag 8 juni 2007

Underbara trädgård


Efter ett kort uppehåll pga total tidsbrist är jag nu igen tillbaka. Den senaste veckan har vi fått njuta av ljuvlig sommarvärme och jag tänkte därför dela med mig lite mer bilder från vår underbara trädgård. Jag kunde heller inte låta bli att ta in några syrenkvistar till köksbordet trots att jag vanligen tycker att de sprider en så pass stark doft om man har dem inomhus att det nästan ger huvudvärk. Men dom är ju så vackra så man kan inte låta bli, och man kan ju alltid ha fönstret öppet...


Jag älskar verkligen denna trädgården och kommer sakna den enormt när vi flyttat. Den är inte särskilt välvårdad pga ett icke särskilt bra fungerande veckovist system för gräsklippning och annan skötsel som inte följs av särskilt många i vårt husbolag, men den passar på något konstigt vis att vara lite vildvuxen. Detta beror till stor del på att de flesta växter planterats av min mormor för tiotals år sedan när detta i tiden var ett egnahemshus, med tanke att trädgården skulle sköta sig själv om somrarna när dom bodde ute på sommarstugan. Här växer många gammaldags perenner som turas om med att blomma från tidig vår til sen höst.

Jag älskar också att trädgården är som en oas mitt i stan, omgärdad, skyddad och privat, äppelträden ger en sval skugga och om kvällarna doftar det underbart av syren. Här under äppelträden sover min son ofta middag om dagarna medan jag läser tidningen och äter en lätt lunch vid utegruppen. Underbart, jag älskar verkligen sommaren!



Äppelträden blommar så vackert men har tyvärr nästan blommat ut på rekordtid tack vare värmen de senaste dagarna.


Vackra blekt rosa tulpaner.


Häggen börjar även den ha blommat ut snart.


Jättevallmon som slår ut när som helst.




Den stora lila syrenen rakt nedanför vårt sovrumsfönster sprider en svag doft i sovrummet om nätterna när vi sover med fönstret öppet.





Och den vackra vita syrenen längst in i trädgården som jag älskar kanske mest.
Hoppas alla får en underbart skön sommarkväll!

Kram, Joanna

2 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Underbart! Förstår att ni kommer sakna den.

Kram!

Handplockat sa...

så fin trädgård MUMS

ha det bäst